fredag 17. desember 2010

JuL

Dagene går i ett for tiden. Lille Jonathan fikk dren i begge ørene, og fjernet falske mandler denne uka, og har siden ikke vært i form, så både hus- og juleprosjekt står litt på vent. Og jeg har dessuten innsett at noen ting er det tydeligvis ikke tid til, så det får vi utsette til neste år. Må vel kjøpe inn pakker, og få bakt i steden tror jeg.

Men i dag har vi skuret ned huset fra topp til tå, og fått frem julepynten. Og det ble ganske så koselig, syns vi.




Altså, skulle jeg bestemt alt helthelt sånn jeg ville hatt det selv, hadde vi ikke hatt mange nisser i hus, og heller holdt pynten i hvitt. Men. Espen har som kjent grusom julesmak, og mener at julen er RØD, så der har jeg ikke noe valg. Det samme mener han om julestjerner. De er RØDE, og de MÅ i hus. Jeg er ikke spesielt glad i dem, men noen kamper er vel ikke verdt å kjempe.. ;)





Disse nissene malte vi sammen for noen år siden, og de er jeg ganske glad i å ta frem hvert år. Det er koselig med pynt vi har laget sammen, også liker jeg i grunnen at det er ikke er tradisjonelle kjedelige nisser.

Men det er ikke til å stikke under en stol at julepyntingen, som bør være noen koselige timer sammen, har en tendens til å ende i ganske høylytt diskusjon i dette huset. Espen har nemlig ekstremt masse stygg pynt (ja, det er ikke hemmelig at jeg syns det!!), og jeg syns ikke det er å pynte! I år fikk jeg endelig tillatelse til å kvitte oss med noe av det, og det var jammen på tide. Jeg høres jo sikkert ut som verdens verste drittkjerring, men her er et eksempel på hva som gikk rett ut her:



Jeg lurer sterkt på hvem som følte det var en god ide med julemus egentlig. Mus er tross alt skadedyr resten av året, men sleng på dem en nisselue og vips så er det flott pynt! Not! Endelig har vi fått den stygge, stygge saken ut. Hurra! :)

Endel andre prosjekter har vi måttet legge på is. Så, mitt påbegynte nissehus, vi sees til neste år. Det verste er jo at vi har spikret sammen veggene og, men har man ikke tid så har man ikke det. Vi vil heller gjøre ferdig rom nr 7 i steden. For det er faktisk det, rom nr 7 i dette huset vi pusser opp. Sier seg vel selv at det har gått i ett hele høsten, og at enkelte ting må nedprioriteres da. Men det blir nok jul uansett.. Pynten er ihvertfall oppe. Og vi ble enige tilslutt. :)
(Kompromisset består i at det er masse rødt i hus, og de julestjernene kommer inn, men det er på ingen måte overpyntet her. Vi dynger absolutt ikke ned med nisser og pynt overalt, så jeg også får puste. Og da syns jeg det ble ganske så koselig i grunnen. :) )

1 kommentar:

  1. Hehe.
    Jeg har alltid noen diskusjoner med frøkna når det gjelder julepynting. Hun elsker "søte" små nisser, mus med nisseluer og alskens annet ræl. Kompromisset har i noen år vært at hun har en egen eske med HENNES julepynt, og denne kan (eller skal:-)) hun pynte meg på sitt eget rom. Voila! Da er vi begge relativt fornøyde. Ellers pynter hun juletreet sammen med oss;-)

    Vi har alltid hatt stooort juletre, vi snakker min 3,5m. Så vi har mye pynt som vi sprer utover. Det er jeg som har kjøpt det meste så det går greit. Men når vi nå har flyttet og plutselig har standard 2,4m takhøyde spørs det. Lurer på om treet blir overdekt eller om mye pynt blir liggende???

    SvarSlett